တုိင္းသူျပည္သား လူထုအမ်ားစုႀကီးရဲ့ သေဘာထား ဆႏၵမပါဘဲ အစိုးရတရပ္ကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အဖြဲ႔အစည္း တခုခုကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏုိင္ငံတကာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကၽြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္ေတြကပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ဝင္ေရာက္ဆံုးျဖတ္တာဟာ အင္မတန္ ဆိုးရြားတဲ့ အမွားကို က်ဴးလြန္တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရက အာဏာရိွေတာ့ လူထုရဲ့ ဆႏၵကို ဂရုမစိုက္ပဲ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္မယ္ဆိုလည္း ရတာ ေပါ့။ အာဏာက သူတို႔လက္ထဲမွာ ရိွေနတာကိုး။ အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကၽြမ္းက်င္သူ ပညာရွင္ ဆိုသူေတြ ႏုိင္ငံတကာ ဆိုတာ ေတြက လည္း အစိုးရနဲ႔ တေလသံတည္း ရိွလာရင္ေတာ့ ပိုဆိုးလာမယ္ဆိုတာ ေျပာဖို႔ေတာင္ မလုိေတာ့ပါဘူး။
လူထုရဲ့ သေဘာထား မပါဘဲ က်ေနာ္တို႔က တုိင္းျပည္အတြက္ ေကာင္းမယ္ထင္လို႔ ဒီလမ္းကို ေရြးတာပါလို႔ ေျပာျခင္းဟာ ခိုင္လံု တဲ့ ဆင္ေျခမဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ္လုပ္ပုိင္ခြင့္ရိွတံုး ကိုယ္လုပ္ျခင္တာကို လုပ္လုိက္တာပဲလို႔ ဆိုရမွာပါ။ ၂ဝဝ၈ တံုး ကလည္း နာဂစ္မုန္တုိင္း ခံထားရတာကို မေထာက္ဘဲ သူတို႔ဆြဲျခင္သလို ဆြဲထားတဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒသစ္ကို ဇြတ္အတင္း အတည္ျပဳခဲ့တယ္။ မဲခိုးတယ္၊ မဲလိမ္တယ္၊ အခြင့္အေရးနဲ႔ မဲဆြယ္တယ္၊ ၿခိမ္းေျခာက္တဲ့ နည္းလမ္း မ်ဳိးစံုကိုလည္း သံုးခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္တို႔ မႏၱေလးတို႔မွာေတာ့ ၿမိဳ႔ႀကီးေတြျဖစ္တဲ့ အျပင္ ႏုိင္ငံတကာ အေနနဲ႔ သတင္းရဖို႔ လြယ္တဲ့ ေနရာေတြျဖစ္လို႔ မဲခိုးတာ၊ မဲလိမ္တာေတြကို အသံုးျပဳခဲ့တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ဥပမာအားျဖင့္ ရခုိင္ျပည္နယ္လို ႏုိင္ငံတကာ မ်က္ႏွာစာနဲ႔ အလွမ္းေဝးတဲ့ ေနရာမ်ဳိးေတြမွာ ဘယ္လိုလုပ္ခဲ့သလဲ။ ျမင္းလွည္းေပၚမွာ ေလာ္စပီကာတင္ၿပီး ကန္႔ကြက္မဲထည့္သူမွန္သမွ် အေရးယူမယ္လို႔ ေျပာင္ေျပာင္တင္းတင္း ခ်ိမ္းေျခာက္ခဲ့တာကို တျခားတုိင္းေတြ ျပည္နယ္ ေတြက ျပည္သူေတြ မသိလုိက္ရပါ။ ႏုိင္ငံတကာလည္း မသိခဲ့ပါ။
လူထုဆႏၵ မပါဘဲ လုပ္ခ်င္တုိင္း လုပ္ရင္ေတာ့ လုပ္လို႔သာရမယ္။ ဒါဟာ ၾကာၾကာတည္ၿမဲဖို႔ အေၾကာင္းမရိွပါ။ ေရရွည္ အတြက္ လည္း တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူေတြရဲ့ ခုခံမႈေတြ အံုႂကြမႈေတြနဲ႔ အျမဲတန္း ရင္ဆုိင္ေနရဦး မွာပါ။ ဒီလို ေျပာေတာ့ တခ်ဳိ႔က ဒါဟာ လူထုေနာက္ၿမီးဆြဲ သေဘာတရားလို႔ ဆိုေကာင္း ဆိုပါလိမ့္မယ္။ လူထုေနာက္ၿမီးဆြဲ မဟုတ္ပါ။ ဖိႏိွပ္သူနဲ႔ အဖိႏိွပ္ခံရသူေတြရဲ့ ျဖစ္စဥ္ကို ေထာက္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။
လူထုအမ်ားဆုရဲ့ ဆႏၵမပါဘဲ လုပ္တဲ့ ကိစၥတုိင္းဟာ ဘယ္ေဖာ္ျမဴလာနဲ႔ပဲ လုပ္လုပ္ ေရရွည္မွာ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္း မဟုတ္ဘူး ဆိုတာ ေနာင္မွာ ေတြ႔ၾကပါလိမ့္မယ္။ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ ဘာနဲ႔တူသလဲဆိုရင္ ဓားစားခံလုပ္ ျပန္ေပးဆြဲတဲ့ သေဘာ နဲ႔ တူေနပါတယ္။ အၾကပ္ကုိင္တာ ေနာက္တမ်ဳိးလို႔ ဆိုလဲ မမွားပါဖူး။ ငါတို႔သြားမဲ့ လမ္းအတုိင္း လုိက္မွာလား မလုိက္ဘူး လား ဆိုၿပီး အၾကပ္ကုိင္တာပါ။ မင္းတို႔မွာ ေရြးစရာလမ္း မရိွေတာ့ဘူး ငဒို႔ေျပာသလို ခုိင္းသလိုလုပ္ၿပီး ေနာက္ကလုိက္။ မလုိက္ခ်င္ ရင္ ေနခဲ့ဆိုၿပီး လုပ္တာမ်ဳိးပါ။
သက္ဆုိင္သူေတြနဲ႔ တုိင္ပင္ႏွီးေႏွာျခင္း မရိွဘဲ ငါ့သေဘာ ငါ့အႀကိဳက္ကို ေရွ႔တန္းတင္ေတာ့ ထြက္လာမဲ့ ရလာဒ္က ဘယ္လိုမွ ေကာင္းႏုိင္စရာ မရွိမွာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။
အဲတာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရွးတုန္းက အျဖစ္အပ်က္တခုနဲ႔ တင္စားေျပာလိုပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ့ ဗုဒၶသာသနာ ေလာကမွာ ေနလိုလလို ထြန္းေထာက္ခဲ့တဲ့ ဆရာေတာ္မ်ားထဲက တပါးကေတာ့ အားလုံး သိတဲ ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ ျဖစ္ပါတယ္။ မွန္တာကို ေျပာတတ္လြန္းလို႔ မင္းတုန္းမင္းႀကီး လက္ထက္မွာ ဗန္းေမာ္ကို နယ္ႏွင္ခံရလို႔ ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ဆိုၿပီး ေနာက္ပုိင္းမွာ လူသိမ်ားလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္လို႔ အေက်ာ္ေဒးယ် မျဖစ္ခင္ ရဟန္းပ်ဳိဘဝကတည္းက ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ ေလာင္းလ်ာဟာ စာခ်ဳိး ေကာင္းတယ္လို႔ ေက်ာ္ၾကားပါတယ္။
ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ ရဟန္းပ်ဳိဘဝက ခရီးတခု ထြက္ပါသတဲ့။ တေနရာ ေရာက္ေတာ့ အခ်ိန္ကလည္း လင့္ေနၿပီဆိုေတာ့ ေရာက္တဲ့ ရြာက ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ တည္းခိုဖိုအတြက္ ဝင္ၿပီးေလွ်ာက္ထားရပါတယ္။ အဲသည္ေတာ့ ရြာခံေက်ာင္း ထုိင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ကို သည္လိုဆိုပါတယ္။
"ေအးကြ ... မင္းက စာတတ္ေပတတ္မ်ားတဲ့ မႏၱေလးက လာတာဆိုေတာ့ ဒီလိုလုပ္။ မင္းအေနနဲ႔ ငါ့ကို စာတပုဒ္ ခ်ဳိးျပရမယ္။ စာမခ်ဳိးႏုိင္ရင္ေတာ့ အာဂႏၱဳကိုယ္ေတာ္ ျဖစ္ေပမဲ့ ငါ့ေက်ာင္းမွာ အတည္းမခံႏုိင္ဘူး" လို႔ဆိုပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ ဂြက်တဲ့ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းႀကီးလို႔ ဆိုရမွာေပါ့။ ပညာစမ္းတဲ့ သေဘာလို႔ ဆိုႏုိင္သလို အၾကပ္ကုိင္တဲ့ သေဘာလည္း ပါတာေပါ့ေလ။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးဆိုတာ ဘာသာေရးစာေပေတြ ထူးခၽြန္တုိင္း စာခ်ဳိးတာ စာစပ္တာ ထူးခြ်န္ခ်င္မွ ထူးခၽြန္မွာေပါ့။
သို႔ေသာ္လည္း ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာက ေခသူမွမဟုတ္တာ။ ဒီေတာ့ "တင္ပါ့ဘုရား ... တပည့္ေတာ္ စာခ်ဳိး ျပပါ့မယ္။ ဆရာေတာ့္ အေနနဲ႔ တပည့္ေတာ္ကို ဘယ္လိုစာမ်ဳိး ခ်ဳိးေစခ်င္တာတံုး ဘုရား" လို႔ ျပန္ေလ်ာက္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးက "ငါတို႔သည္ရြာက ၾကမ္းျဗဲလို႔ ေခၚတယ္ကြ။ ၿပီးေတာ့ ငါက ကြမ္းလည္း သိပ္ႀကိဳက္ တယ္။ ဘယ္ေလာက္ ႀကိဳက္သလဲဆို ဒီမွာၾကည့္စမ္း ငါ့ကြမ္းအစ္ႀကီး ဘယ္ေလာက္ႀကီးလဲ။ ေဟာဒါက ငါ့တူ။ သူ႔နာမည္က သာေပၚတဲ့။ ၿပီးေတာ့ ငါက အစားအေသာက္လည္း ခံုမင္တယ္ကြ တေလာကေတာင္ ငါ့အႀကိဳက္ေတြ အစားမ်ားသြားလို႔ ဖ်ားေတာင္ ဖ်ား ေသးတာ။ အဲတာေတြ အကုန္ပါေအာင္ မင္းစာခ်ဳိး ႏုိင္ပါ့မလား" ဆိုၿပီး မဆီမဆုိင္ တာေတြ ေပါင္းစပ္ၿပီး စာခ်ဳိးခုိင္းတာေပါ့။ ကပ္ဖဲ့ရပ္ဖဲ႔ လုပ္တယ္ဆိုရင္လည္း ဆိုႏုိင္ပါတယ္။
ေဘးက တျခားဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ၊ လူေတြက ဒီအာဂႏၱဳကိုယ္ေတာ္ေတာ့ ဒုကၡလွလွနဲ႔ ေတြ႔ေတာ့မလား ဆိုၿပီး ဝုိင္း အကဲခတ္ ေန ၾကပါတယ္။
သို႔ေသာ္ ဗန္းေမာ္ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာက စကၠန့္မဆုိင္းပဲ ဒီလိုစာခ်ဳိးလုိက္ပါတယ္။
"ကြမ္းအစ္ နီတာရဲနဲ႔
ၾကမ္းျဗဲမွာ သူေပ်ာ္
သာေပၚတို႔ တူအရီး
ေတြ႔မေရွာင္ အကုန္စားတယ္
ဖ်ားတဲ့ ခင္ႀကီး။"
ေက်ာင္းထုိင္ဘုန္းေတာ္ႀကီးေကာ ပရိတ္သတ္ပါ အံ့အားသင့္ကုန္ပါတယ္။ ဒီအာဂႏၱဳ ကိုယ္ေတာ္ေတာ့ ကပ္တီးကပ္ဖဲ့ ေတြကို စာခ်ဳိးရမွာဆိုေတာ့ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ယူ စဥ္းစားရမယ္လို႔ ထင္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ အခုလို လွ်ပ္တျပက္အတြင္း စာခ်ဳိးႏိုင္လုိက္တဲ့ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ ဆိုလုိတာက ဒီလိုပါ။ ကပ္ဖဲ့ရပ္ဖဲ့ခုိင္းလို႔ လုပ္ရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ စာတပုဒ္ေတာ့ ခ်ဳိးလို႔ရေပမဲ့ စာထဲမွာ ပါတဲ့ အေၾကာင္းအရာက မွတ္သားစရာ၊ အတုယူစရာ မပါပါ။ ခန္႔ညားတဲ့ စာခ်ဳိးတပုဒ္လည္း မျဖစ္ခဲ့ရပါ။ ေက်ာင္းထုိင္ ဘုန္းေတာ္ ႀကီးက အစကတည္းက တဖက္လူဂြက်ၿပီး မလုပ္ႏုိင္ေအာင္ သူ႔အႀကိဳက္ ေပါက္ပန္းေစ်းေတြကို ေျပာၿပီး ခုိင္းပါတယ္။ စာမခ်ဳိး ႏုိင္ရင္ သူ႔ေက်ာင္းမွာ ေပးမတည္းဘူး ဆိုၿပီးလည္း တဖက္မွာ အၾကပ္ကုိင္ထား ပါေသးတယ္။ တကယ္ဆိုရင္ ဥပမာအားျဖင့္ ၾကမ္းျဗဲရြာ သာယာလွပံုကို စာခ်ဳိးခုိင္းရင္ ပိုမေကာင္းဘူးလား။ ဒါမွမဟုတ္လည္း သူ႔ေက်ာင္းက သံဃာေတြ၊ ကိုရင္ေတြ စာေတာ္ေက်ာင္း စာစပ္ခုိင္းရင္ေကာ မေကာင္းဘူးလား။
၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲဟာ လုပ္ျဖစ္တယ္ ဆိုရင္လည္း ေပါက္ပန္းေစ်း သတ္မွတ္ခ်က္ေတြ ဥပေဒေတြနဲ႔ အေျခခံထားတဲ့ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို မီွၿပီးလုပ္မွာဆိုေတာ့ ေပါက္ပန္းေစ်း ရလဒ္ပဲ ထြက္မွာပါ။ ခန္႔ညားတဲ့ ေကာင္းမြန္တဲ့ ရလဒ္ေတာ့ ရလိမ့္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။ ကိုယ့္အႀကိဳက္ တခုတည္း အေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ ေရာသမေမႊႀကီး ျဖစ္ေနလို႔ပါ။
ေဇာ္မင္း (လူ႔ေဘာင္သစ္)
၂၇ ရက္ ေဖေဖၚဝါရီလ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္
Remarks: Author allowed to reprint